Op deze pagina lees je meer over de methoden die worden ingezet (in de gehandicaptensector) voor een positieve alledaagse ondersteuning en begeleiding van mensen met een LVB.
Een positieve alledaagse ondersteuning en een goed pedagogisch klimaat zijn voorwaarden voor een succesvolle behandeling, belangrijk voor een goede relatie tussen cliënt/patiënt en behandelaar, belangrijk voor het welbevinden en om emotionele en gedragsproblemen te voorkomen of te verminderen.
Een positieve ondersteuning/begeleiding wordt bevorderd door in de communicatie en bejegening aan te sluiten op de LVB en op het niveau van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast zijn er een aantal specifieke methoden die (ook) bij mensen met een (L)VB worden ingezet. Onderstaande publicaties geven een overzicht van methodieken.
De Grote Methodiekengids van Alliade bevat 28 begeleidingsmethodieken die per doelgroep zijn ingedeeld. Er is een apart hoofdstuk over begeleidingsmethodieken voor mensen met een LVB en voor/bij ernstig probleemgedrag en/of ernstige psychische problematiek.
In het Handboek verstandelijke beperking – vijfentwintig succesvolle methoden (te bestellen) staan 25 methoden die kunnen worden ingezet bij mensen met een verstandelijke beperking. Een aantal daarvan is gericht op de alledaagse ondersteuning of begeleiding van mensen met een LVB en wordt vaak ingezet.
Hieronder geven we een korte beschrijving van methoden die vaak worden ingezet, met links naar meer informatie over die methode.
NB. Informatie over de effectiviteit van een methode is echter niet altijd bekend. Voordat een methode wordt ingezet, adviseren we daarom dat een behandelaar zich eerst goed verdiept in de methode en wat bekend is over effectiviteit.
Oplossingsgericht werken is niet specifiek ontwikkeld voor mensen met een LVB, maar wordt breder ingezet. Het focust op oplossingen en niet op problemen, schept optimisme, hoop en een positief toekomstperspectief voor de cliënt. Het draagt bij aan een goede samenwerking tussen cliënt en professional. Het maakt gebruik van de aanwezige hulpbronnen en mogelijkheden van de cliënt. Die kracht wordt ingezet om een verandering te laten plaatsvinden in de richting die de cliënt wenst.
Algemene informatie over oplossingsgericht werken
Op deze twee websites is algemene informatie te vinden over oplossingsgericht werken.
– Website Institute for solution-focused therapy (Engelstalig – algemeen)
– Op de website van Movisie staat methodebeschrijving voor professionals in het sociaal werk.
Oplossingsgericht werken en LVB
Deze boeken richten zicht specifiek op mensen met een LVB, maar zijn wel al wat ouder.
– Handboek oplossingsgericht werken met licht verstandelijk beperkte cliënten (te bestellen)
– De oplossingsgerichte begeleider (te bestellen) – bedoeld voor begeleiders van cliënten met een LVB.
Bij Gentle Teaching ligt het accent niet op het afleren van ‘ongewenst gedrag’, maar op het ontwikkelen van onvoorwaardelijke relaties. Als de relatie met iemand met een (L)VB goed en onvoorwaardelijk is, kunnen we hem op een veilige en liefdevolle manier helpen problemen op te lossen zonder dat dat voor hemzelf of de omgeving schadelijk is.
Meer lezen over Gentle Teaching
– Op de website www.gentleteaching.nl wordt meer informatie over deze methode gegeven.
– In de Databank erkende interventies voor de langdurige zorg staat deze beschrijving van Gentle Teaching.
Webinar
In dit webinar over Gentle Teaching gaat Karel De Corte in op o.a. wat Gentle Teaching is en hoe je echt mensgericht vanuit deze benadering kunt werken.
E-learning: Gentle teaching
In deze gratis te volgen en geaccrediteerde e-learning kun je aan de hand van 20 vragen jezelf basiskennis bijbrengen over Gentle Teaching en hoe je dat kunt inzetten om weerstand en agressie bij cliënten te voorkomen.
Triple-C (ontwikkeld vanuit ASVZ) is een visie en een methodiek voor de begeleiding en behandeling van mensen met een (verstandelijke) beperking, die daarnaast gedragsproblemen of psychische problemen hebben. De drie C’s van Triple-C staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Coaches (begeleiders) ondersteunen cliënten door op basis van een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie samen competenties op te bouwen. Het richt zich op de menselijke behoeften; niet op wat iemand heeft, maar op wat iemand nodig heeft, zoals lichamelijk welzijn, houvast en voorspelbaarheid, erkenning en waardering, invloed op het eigen leven, betekenis- en zingeving.
Website Triple-C Werkplaats
Op deze website staat meer informatie over Triple-C met links naar verschillende te bestellen publicaties en downloads.
Triple-C Podcastserie
Hierin wordt alles rondom Triple-C besproken; van het ontstaan, wat het inhoudt, tot en met de inzet van zorgtechnologie.
Professionals die werken volgens de presentiebenadering zetten de relatie tussen hen en de cliënt centraal. Kenmerkend voor de presentiebenadering is dus: er zijn voor de ander. De presentiebenadering is geen methode, maar is gericht op het vormgeven van de relatie tussen cliënten en hulpverleners.
Op de volgende websites is meer informatie te vinden over de presentiebenadering:
www.presentie.nl
Daar lees je meer over presentie en vind je op de pagina Kennisbank links naar (te bestellen) publicaties en naar videofragmenten.
www.andriesbaart.nl
Dit is de website van de geestelijk vader van de presentietheorie. Je leest meer over presentie en ook hier staan links naar (te bestellen of te downloaden) publicaties en video’s.
Motiverende Gespreksvoering (MGV) wordt door de grondleggers, Miller en Rollnick, gedefinieerd als een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt. Het gaat om de intrinsieke motivatie van de persoon zelf.
Websites
Op deze websites lees je meer over MGV
– www.mintned.net/wat-is-motiverende-gespreksvoering/
– www.motiverende-gespreksvoering.com/wat-is-motiverende-gespreksvoering/
– www.movisie.nl/praktijkvoorbeeld/motiverende-gespreksvoering
Thema Motiverende gespreksvoering (MGV) op GGZ Ecademy (alleen voor leden)
Binnen het thema MGV zijn verschillende leerproducten ontwikkeld voor de zorgprofessional in de GGZ. Deze leerproducten zijn voor verschillende niveaus en doelgroepen.
Artikelen
In onderstaande (wat oudere) artikelen wordt uiteengezet hoe MGV kan worden in gezet bij mensen met een LVB.
Artikel – Motiverende gespreksvoering bij mensen met een lichte verstandelijke beperking (Frielink et al. (2014), Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 53(2), 36-48.)
Artikel – Effectiviteit van een training motiverende gespreksvoering voor begeleiders van mensen met een licht verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen: Een pilotstudy (De Jonge et al. (2016). Directieve Therapie, 36(3), 220-235.)
Artikel – Hulpverlening en motivatie bij (jong)volwassenen functionerend op licht verstandelijk beperkt niveau (Van Diggelen & Van der Hout (2015). Onderzoek & Praktijk, 15(2), 18-26).
Leertraject
Leertraject motiverende gespreksvoering bij cliënten met een LVB (GGZ Ecademy – alleen voor leden)
In dit leertraject leer je aan de hand van twee casussen welke aandachtspunten er zijn voor het toepassen van motiverende gespreksvoering (MGV) bij cliënten met een LVB.