ma | di | wo | do | vr | za | zo |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
1
|
2
|
3
|
4
|
4-daagse Basiscursus ACT Acceptance and Commitment Therapy
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een vorm van gedragstherapie die eind jaren ’80 ontwikkeld is door o.a. Steven C. Hayes. ACT combineert acceptatie (acceptance) met commitment. Daarbij gaat het om het aandacht geven aan dat wat jij belangrijk vindt. ACT gaat uit van 6 pijlers of processen: acceptatie, defusie, zelf-als-context, toegewijde actie, waarden en hier en nu. In deze basiscursus maak je op ervaringsgerichte wijze kennis met ACT en de toepassing ervan in de praktijk.
4-daagse Basiscursus ACT Acceptance and Commitment Therapy
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een vorm van gedragstherapie die eind jaren ’80 ontwikkeld is door o.a. Steven C. Hayes. ACT combineert acceptatie (acceptance) met commitment. Daarbij gaat het om het aandacht geven aan dat wat jij belangrijk vindt. ACT gaat uit van 6 pijlers of processen: acceptatie, defusie, zelf-als-context, toegewijde actie, waarden en hier en nu. In deze basiscursus maak je op ervaringsgerichte wijze kennis met ACT en de toepassing ervan in de praktijk.
Symposium Samen goede zorg geven (in de gehandicaptenzorg)
In de zorg voor mensen met een VB heeft de samenwerking van zorgprofessionals met cliënten en hun verwanten een steeds grotere rol gekregen. Het bieden van goede zorg en ondersteuning wordt meer en meer gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Tijdens het symposium wordt duidelijk wat een goede samenwerking in de weg staat, maar ook wat juist helpt om de onderlinge samenwerking te versterken.
Symposium Samen goede zorg geven (in de gehandicaptenzorg)
In de zorg voor mensen met een VB heeft de samenwerking van zorgprofessionals met cliënten en hun verwanten een steeds grotere rol gekregen. Het bieden van goede zorg en ondersteuning wordt meer en meer gezien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Tijdens het symposium wordt duidelijk wat een goede samenwerking in de weg staat, maar ook wat juist helpt om de onderlinge samenwerking te versterken.
Informele zorg en echt samenwerken om tot een goed leven te komen
Informele zorg wordt steeds belangrijker, maar het is lastig om dit goed in te richten. Zorgmedewerkers vinden het lastig om te bepalen met welke vragen ze een beroep kunnen doen op naasten en familie. Naasten vragen zich af of zorgmedewerkers een goed beeld hebben van wat ze allemaal doen voor de cliënt. Tijdens deze bijeenkomst wordt verkend wat er nodig is om binnen de zorg en ondersteuning samen te werken met naasten en familie.
Informele zorg en echt samenwerken om tot een goed leven te komen
Informele zorg wordt steeds belangrijker, maar het is lastig om dit goed in te richten. Zorgmedewerkers vinden het lastig om te bepalen met welke vragen ze een beroep kunnen doen op naasten en familie. Naasten vragen zich af of zorgmedewerkers een goed beeld hebben van wat ze allemaal doen voor de cliënt. Tijdens deze bijeenkomst wordt verkend wat er nodig is om binnen de zorg en ondersteuning samen te werken met naasten en familie.
Emotionele ontwikkeling en autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt in de ondersteuning van mensen met een VB. Maar wat als er ook sprake is van autisme? Wat betekent dit voor hun emotionele ontwikkeling? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Is de SEO-R² bruikbaar? Bestaat er een soort autistisch profiel als het gaat om emotionele ontwikkeling?
Emotionele ontwikkeling en autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
De ontwikkelingsbenadering van Anton Došen wordt steeds vaker gebruikt in de ondersteuning van mensen met een VB. Maar wat als er ook sprake is van autisme? Wat betekent dit voor hun emotionele ontwikkeling? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Is de SEO-R² bruikbaar? Bestaat er een soort autistisch profiel als het gaat om emotionele ontwikkeling?
3-daagse Basiscursus Vroegkinderlijk Chronisch Trauma (VCT)
In deze cursus leer je o.a. hoe je vroegkinderlijke chronische traumatisering (VCT) herkent; Welke effecten het heeft op de (brein-)ontwikkeling en wat daarvan de consequenties zijn; Hoe je vanuit verschillende invalshoeken kunt kijken naar de hulpvraag en hoe de symptomen schuil kunnen gaan onder een scala aan psychische, lichamelijke en sociale klachten; En hoe gedesorganiseerde gehechtheidspatronen en onverwerkte vroege traumatische ervaringen tot uiting kunnen komen in het autobiografische verhaal van de cliënt. Deze cursus is onderdeel van de Trauma Academie. Je kunt de cursus los volgen of als eerste module in een volledige opleiding tot VCT Expert – level 1 of VCT Master.
3-daagse Basiscursus Vroegkinderlijk Chronisch Trauma (VCT)
In deze cursus leer je o.a. hoe je vroegkinderlijke chronische traumatisering (VCT) herkent; Welke effecten het heeft op de (brein-)ontwikkeling en wat daarvan de consequenties zijn; Hoe je vanuit verschillende invalshoeken kunt kijken naar de hulpvraag en hoe de symptomen schuil kunnen gaan onder een scala aan psychische, lichamelijke en sociale klachten; En hoe gedesorganiseerde gehechtheidspatronen en onverwerkte vroege traumatische ervaringen tot uiting kunnen komen in het autobiografische verhaal van de cliënt. Deze cursus is onderdeel van de Trauma Academie. Je kunt de cursus los volgen of als eerste module in een volledige opleiding tot VCT Expert – level 1 of VCT Master.
14de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Generatieve AI is ineens overal. Maar wat moeten we ermee? En wat dan? Op deze vragen krijg je een antwoord tijdens de plenaire sessie. Er wordt ingezoomd op de toepassingen in leren en ontwikkelen en de zorg. Na de plenaire sessie volgen 2 workshoprondes. Denk aan workshops over motiverende gespreksvoering, het meenemen van medewerkers die géén digitale starter zijn, ChatGPT, digitaal in balans zijn en nog veel meer!
14de Werkconferentie Digivaardig in de zorg
Generatieve AI is ineens overal. Maar wat moeten we ermee? En wat dan? Op deze vragen krijg je een antwoord tijdens de plenaire sessie. Er wordt ingezoomd op de toepassingen in leren en ontwikkelen en de zorg. Na de plenaire sessie volgen 2 workshoprondes. Denk aan workshops over motiverende gespreksvoering, het meenemen van medewerkers die géén digitale starter zijn, ChatGPT, digitaal in balans zijn en nog veel meer!
Hét VG-Congres – Oud en kwetsbaar – Zorgen voor de ouder wordende cliënt
Door betere gezondheidszorg worden mensen met een VB steeds ouder. Wat zijn hun specifieke zorgvragen? Dit congres is voor iedere professional die werkt met ouderen met een VB. Dat vak is niet alleen zorginhoudelijk van aard, maar vraagt ook specifieke competenties op het gebied van intercollegiale toetsing, moreel beraad en reflectie op eigen handelen. Hoe organiseer je dat in het dagelijks handelen?
Hét VG-Congres – Oud en kwetsbaar – Zorgen voor de ouder wordende cliënt
Door betere gezondheidszorg worden mensen met een VB steeds ouder. Wat zijn hun specifieke zorgvragen? Dit congres is voor iedere professional die werkt met ouderen met een VB. Dat vak is niet alleen zorginhoudelijk van aard, maar vraagt ook specifieke competenties op het gebied van intercollegiale toetsing, moreel beraad en reflectie op eigen handelen. Hoe organiseer je dat in het dagelijks handelen?
Online sessie “Oplossingsgerichte gespreksvoering met kinderen en ouders”
Stel, je maakt je zorgen over de veiligheid van een kind thuis. Hoe ga je daarover in gesprek met het kind en met de ouders? Hoe doe je dat op een oplossingsgerichte manier? In dit interactieve webinar – georganiseerd door Augeo Foundation – gaat Sacha Matse in op vragen en dilemma’s als: Wat doe je als een kind niks loslaat? Of het omgekeerde en bv vertelt dat er vaak geen eten in huis is? Wat doe je als een kind zegt dat je iets niet mag doorvertellen? Hoe praat je met ouders over signalen van onveiligheid?
Online sessie “Oplossingsgerichte gespreksvoering met kinderen en ouders”
Stel, je maakt je zorgen over de veiligheid van een kind thuis. Hoe ga je daarover in gesprek met het kind en met de ouders? Hoe doe je dat op een oplossingsgerichte manier? In dit interactieve webinar – georganiseerd door Augeo Foundation – gaat Sacha Matse in op vragen en dilemma’s als: Wat doe je als een kind niks loslaat? Of het omgekeerde en bv vertelt dat er vaak geen eten in huis is? Wat doe je als een kind zegt dat je iets niet mag doorvertellen? Hoe praat je met ouders over signalen van onveiligheid?
Congres – Motivatieproblemen bij adolescenten
Eén van de meest voorkomende problemen bij adolescenten is een tekort aan motivatie om die dingen te doen die thuis, op school en in de samenleving van hen verwacht worden. Motivatieproblemen kunnen diverse oorzaken hebben. De overgang van kindertijd naar volwassenheid brengt vaak onzekerheid en twijfels met zich mee, wat kan leiden tot een verminderde interesse en betrokkenheid bij schoolse of andere activiteiten. Daarnaast kunnen sociale factoren, zoals de behoefte om bij een groep te horen, ook invloed hebben op de motivatie. Op dit praktijkgerichte congres is er aandacht voor motivatie in al zijn aspecten: hoe het ontstaat, hoe het verloren gaat en hoe je er met je cliënt/leerling aan kunt werken.
Congres – Motivatieproblemen bij adolescenten
Eén van de meest voorkomende problemen bij adolescenten is een tekort aan motivatie om die dingen te doen die thuis, op school en in de samenleving van hen verwacht worden. Motivatieproblemen kunnen diverse oorzaken hebben. De overgang van kindertijd naar volwassenheid brengt vaak onzekerheid en twijfels met zich mee, wat kan leiden tot een verminderde interesse en betrokkenheid bij schoolse of andere activiteiten. Daarnaast kunnen sociale factoren, zoals de behoefte om bij een groep te horen, ook invloed hebben op de motivatie. Op dit praktijkgerichte congres is er aandacht voor motivatie in al zijn aspecten: hoe het ontstaat, hoe het verloren gaat en hoe je er met je cliënt/leerling aan kunt werken.