De fysieke seksuele ontwikkeling van iemand met een LVB is gelijk aan die van iemand zonder deze beperking, maar de emotionele ontwikkeling loopt vaak achter op de kalenderleeftijd. Dat kan vragen om een aangepaste begeleiding. Op deze pagina vind je informatie die je hierbij kunt gebruiken.
Voor iemand met een LVB kan het lastiger zijn om te verwoorden wat er wordt ervaren en gevoeld. En soms is het door minder aanwezige kennis over seksualiteit moeilijker om concrete vragen te stellen. De behoefte aan meer informatie is er vaak wél, daarom is het goed om als professional het initiatief te nemen.
Je wilt jongeren voordat zij bezig gaan met seks informeren over condoomgebruik. Niet pas als iemand een SOA heeft opgelopen of onbedoeld zwanger is geraakt.
Sociaal pedagogisch hulpverlener
Een jongvolwassene met een LVB ontwikkelt zich hormonaal en fysiek net als mensen zonder deze beperking. Maar de sociaal-emotionele ontwikkeling matcht niet altijd met de kalenderleeftijd, die loopt vaak achter. Dat zie je meestal niet aan iemand, maar kan wel om andere begeleiding vragen.
Rutgers en SOA aids NL geven de volgende aandachtspunten voor de seksuele ontwikkeling van jongeren met een LVB:
Het is goed om het gesprek over seksualiteit mee te nemen in de hele opvoeding (Maas, 2021) bijvoorbeeld over wat je kan doen als eerste date of wanneer het normaal is om voor de eerste keer seks te hebben.
Voor professionals kan er sprake zijn van handelingsverlegenheid (Redert et al., 2022), het is dan om verschillende redenen lastig om met iemand met een LVB over seksualiteit te spreken.
Regelmatig wordt onterecht gedacht dat het gesprek voeren over seksualiteit aanleiding kan zijn voor jongeren om seksueel actief te worden. Of de relatief grotere kans op bijvoorbeeld onbedoeld zwanger raken of seksueel misbruik maakt het lastig om iemand ‘vrij’ te laten in de seksuele ontwikkeling. Vaak wordt er pas over seksualiteit gesproken wanneer iemand al actief is op dit gebied en iets onplezierigs heeft meegemaakt.
Omdat het per persoon verschilt hoe comfortabel je je voelt bij het onderwerp seksualiteit is het goed om op de eigen grenzen te letten. Als je maar alert blijft op de risico’s en behoefte aan informatie van de persoon met een LVB. Verwijs eventueel door naar een collega. Tips voor het gesprek over seksualiteit vind je in deze Wegwijzer.
Zoek je meer informatie over seksueel grensoverschrijdend gedrag en LVB kijk dan op deze pagina van onze website.
Het kan lastig zijn om in te schatten wat passend is bij de leeftijd, wat gezond seksueel gedrag is en wat niet. Op de website van Sensoa staat uitleg over seksueel gedrag van jeugdigen, voor volwassenen staat dit op Seksualiteit.nl beschreven.
Professionals kunnen aan de hand van een normatieve lijst seksueel gedrag inschatten. De lijst beschrijft onschadelijke en grensoverschrijdende vormen van seksueel gedrag.
Het gedrag kan ‘getoetst’ worden aan de hand van vlaggen:
• Groene vlag: aanvaardbare seksuele situatie
• Gele vlag: licht grensoverschrijdende seksuele situatie
• Rode vlag: ernstig grensoverschrijdende seksuele situatie
• Zwarte vlag: zwaar grensoverschrijdende seksuele situatie
Aan de hand van de 6 criteria van het Sensoa vlaggensysteem zijn deze vlaggen toegekend. Aan elk van deze vlag is een pedagogische reactie gekoppeld die kan helpen om op een gepaste manier te reageren. Voor jeugdigen en jongvolwassenen met een LVB is het Vlaggensysteem op een bordje ontwikkeld.
Wil je meer leren over het herkennen van en werken met mensen met een LVB, kijk dan bij onze gratis e-learning.
Een LVB kan bij het verkennen van seksualiteit gevoeliger maken voor bepaalde risico’s. Als professional is het goed om hier oog voor te hebben.
Hoewel de behoefte om seksualiteit te verkennen natuurlijk is zijn er voor sommige jeugdigen met een LVB extra risico’s aan verbonden. Bijvoorbeeld omdat ze minder digitaal vaardig zijn en makkelijker te beïnvloeden.
Kenniscentrum Rutgers signaleerde bijvoorbeeld in 2024 dat er een gebrek is aan kennis over anticonceptie en er veel misinformatie op sociale media wordt verspreid. Zoals over de bijwerkingen van hormonale anticonceptie. Zonder de juiste kennis is er kans op een onbedoelde zwangerschap. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.
Op de pagina Kinderwens & zwangerschap vind je onder andere informatie over anticonceptie en tips om hier het gesprek over aan te gaan. En over zwangerschap, keuzes en het voorbereiden op het ouderschap.
Ook maken jeugdigen met een LVB relatief vaak seksueel geweld mee. Vaak wordt gedacht dat het hebben van een LVB daarbij op zich zelf al een risicofactor is, maar het gaat altijd om de samenkomst van persoonlijke- en omgevingsfactoren.
Ze zijn vaak afhankelijker van anderen, kunnen minder weerbaar zijn of moeite hebben woorden te geven aan wat zij hebben meegemaakt. Hierdoor kan een misbruik situatie blijven bestaan.
Er kan ook een situatie ontstaan waarin iemand met een LVB bij iemand over de grens gaat. Dit kan voortkomen uit impulsiviteit, het verkeerd inschatten van sociale situaties en emoties van een ander en door het verkeerd interpreteren van pornografisch materiaal.
Meer informatie over seksueel grensoverschrijdend gedrag en LVB is hier te vinden op onze website. Hier vind je ook handige links.
Welke tips zijn er voor het ondersteunen van jongeren bij het ontdekken van hun seksuele identiteit?
Tijdens de seksuele ontwikkeling kan ook de vraag opkomen: Wat is mijn seksuele oriëntatie en/of gender? Hetero of lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, intersekse of queer (LHBTIQ+)? Deze ontdekkingstocht is vaak een spannende tijd in de ontwikkeling en het is niet altijd even makkelijk om er mee om te gaan of over te praten.
In de Toolbox seksuele diversiteit vind je informatie, tools en materialen om samen met je team het gesprek aan het gaan over dit onderwerp en om mensen met een LVB die met deze ontwikkeling bezig zijn, of al weten dat ze bijvoorbeeld homoseksueel of transgender zijn, te kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld in de zoektocht naar hun identiteit of naar anderen die in dezelfde situatie zitten.
Meer tips voor informatie of tools die je kunt gebruiken in het gesprek of voor iemand met een LVB zelf vind je hieronder:
Online gedrag speelt in intimiteit een steeds grotere rol, denk aan daten en sexting. Wat helpt iemand met een LVB om dit veilig en vertrouwd te doen?
Online gedrag speelt in intimiteit een steeds grotere rol, denk aan daten en sexting. Dit kan erg fijn zijn als dit in vertrouwen en op een veilige manier gebeurt.
Ook hiervoor geldt weer dat de kenmerken van een LVB de risico’s vergroten en dat open gesprekken hierover belangrijk zijn. Bespreek bijvoorbeeld wat je tegen kan komen op het internet en wat wel of niet realistisch is aan deze beelden. En wat houdt consent/toestemming in de online wereld in, foto’s van jezelf sturen mag bijvoorbeeld wel, maar doorsturen niet. En wat kan je wel sturen en wat niet, en naar wie? Tips en tools hierover staan op de website van Rutgers. Hier vind je onder andere ook de checklist sexting en de e-learning Seks online.
Voor jongeren zelf is er een interactieve uitleg op steffie.nl over online flirten/sexting. Hierin wordt uitgelegd wat het is en waar je op moet letten als je aan iemand een bericht wilt sturen dat met seks te maken heeft.
Besteed ook aandacht aan mogelijke chantage door middel van (naakt)foto’s. Uitbuiters kunnen misbruik maken van deze foto’s en bijvoorbeeld geld eisen en dreigen de foto’s te verspreiden wanneer iemand de eisen niet opvolgt.
Websites die hier meer informatie over bieden zijn:
Verschillende organisaties bieden informatie over seksualiteit voor professionals en/of jongeren.
De lesmodule ‘Seksuele gezondheid bij mensen met een licht verstandelijke beperking’ van de AWVB helpt bewustwording over dit onderwerp te creëren bij professionals en MBO studenten
De Graaf, H. & Maris, S. (2014). De seksuele ontwikkeling van kinderen met een beperking of psychiatrisch probleem. Rutgers WPF. Geraadpleegd op 22 maart 2023, van https://seksuelevorming.nl/wp-content/uploads/2021/07/Seksuele-ontwikkeling_beperking.pdf
Maas, J. (2021). ‘Met één keer seksuele voorlichting ben je er niet’. Geraadpleegd op 16 oktober 2022, van https://www.zorgwelzijn.nl/met-een-keer-seksuele-voorlichting-ben-je-er-niet/
Maris, S., Vink, R., Deurloo, J., Oud, B., De Lijster-van Kampen, G., & Kuyper, A. (2020). Richtlijn Seksuele ontwikkeling voor jeugdhulp en jeugdbescherming. In Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming. Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk, Nederlands Instituut van Psychologen, Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen, Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 21 maart 2023, van https://richtlijnenjeugdhulp.nl/seksuele-ontwikkeling/introductie/
Redert, A., Kelders, Y., Hendriks, J., Noordover, J., Van der Stege, H., Van Berlo, W., & Hilberink, S. (2022). Voorstudie Seks en het suikerspin gevoel. In VGN (Nr. NL1224ZO). Rutgers. Geraadpleegd op 22 maart 2023, van https://www.vgn.nl/documenten/voorstudie-seks-en-het-suikerspin-gevoel
Rutgers. (z.d.). Verstandelijke beperking. Geraadpleegd op 22 maart 2023, van https://seksindepraktijk.nl/themas/seksuele-klachten/doelgroepen/verstandelijke-beperking/
Van Berlo, W., de Haas, S., van Oosten, N., van Dijk, L., Brants, L., Tonnon, S., & Storms, O. (2011). Beperkt Weerbaar. Geraadpleegd van www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Beperkt%20weerbaar%20%5BMOV-181899-0.4%5D.pdf
Nieuw! Handreiking zelfrapportage LVB