Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Dit congres is voor behandelaars en begeleiders die werken met gezinnen met meervoudige en complexe gezinsproblematiek. Centraal staat het creëren van randvoorwaarden voor een veilig en gezond opgroeiklimaat in gezinnen met meervoudige uitdagingen. Een belangrijk thema is hoe gezinnen, ondanks problemen zoals financiële zorgen, onder druk staande relaties, psychische problemen en problemen met politie en justitie, bij elkaar gehouden kunnen worden door ondersteuning die gericht is op verbinding en stabiliteit.
Dit congres is voor behandelaars en begeleiders die werken met gezinnen met meervoudige en complexe gezinsproblematiek. Centraal staat het creëren van randvoorwaarden voor een veilig en gezond opgroeiklimaat in gezinnen met meervoudige uitdagingen. Een belangrijk thema is hoe gezinnen, ondanks problemen zoals financiële zorgen, onder druk staande relaties, psychische problemen en problemen met politie en justitie, bij elkaar gehouden kunnen worden door ondersteuning die gericht is op verbinding en stabiliteit.
Op deze dag zal prof. dr. Femmianne Bredewold, bijzonder hoogleraar Samenleven met Verschil aan de Universiteit voor Humanistiek, haar inaugurele rede uitspreken. De leerstoel richt zich op de vraag hoe je inclusief burgerschap kunt realiseren voor en met mensen met ondersteuningsbehoeften. Hierbij is er speciale aandacht voor het samenleven in verbanden met mensen met een VB, met psychosociale problematiek en/of complexe problematiek.
Op deze dag zal prof. dr. Femmianne Bredewold, bijzonder hoogleraar Samenleven met Verschil aan de Universiteit voor Humanistiek, haar inaugurele rede uitspreken. De leerstoel richt zich op de vraag hoe je inclusief burgerschap kunt realiseren voor en met mensen met ondersteuningsbehoeften. Hierbij is er speciale aandacht voor het samenleven in verbanden met mensen met een VB, met psychosociale problematiek en/of complexe problematiek.
Verslaving gaat vaak samen met andere psychische problemen, waarbij de dynamiek tussen impulsiviteit en compulsiviteit een cruciale rol speelt. Tijdens dit congres gaan experts uit wetenschap en praktijk dieper in op deze relatie en hoe deze factoren bijdragen aan verslavingsgedrag. Er is ook aandacht voor verslaving bij mensen met een lager IQ, de praktische aspecten van gedrag tijdens verslavingsbehandeling, effectieve technieken zoals motiverende gespreksvoering, de rol van ouders, preventie, signalering en begeleiding bij gameverslaving.
Verslaving gaat vaak samen met andere psychische problemen, waarbij de dynamiek tussen impulsiviteit en compulsiviteit een cruciale rol speelt. Tijdens dit congres gaan experts uit wetenschap en praktijk dieper in op deze relatie en hoe deze factoren bijdragen aan verslavingsgedrag. Er is ook aandacht voor verslaving bij mensen met een lager IQ, de praktische aspecten van gedrag tijdens verslavingsbehandeling, effectieve technieken zoals motiverende gespreksvoering, de rol van ouders, preventie, signalering en begeleiding bij gameverslaving.
Kinderen, jongeren en gezinnen bijstaan vanuit vanzelfsprekende pedagogische relaties en in hun leefomgeving maakt dat de Pedagogische Basis een cruciale pijler wordt voor duurzamer jeugdbeleid. In o.a. het onderwijs en de jeugdhulp is het werken aan een versterking van die Pedagogische Basis nodig door kennis uit praktijk, onderzoek en ervaringsdeskundigheid te verdiepen en te delen. Tijdens dit congres worden kernelementen gedeeld om de pedagogische basis te conceptualiseren, operationaliseren en positioneren.
Kinderen, jongeren en gezinnen bijstaan vanuit vanzelfsprekende pedagogische relaties en in hun leefomgeving maakt dat de Pedagogische Basis een cruciale pijler wordt voor duurzamer jeugdbeleid. In o.a. het onderwijs en de jeugdhulp is het werken aan een versterking van die Pedagogische Basis nodig door kennis uit praktijk, onderzoek en ervaringsdeskundigheid te verdiepen en te delen. Tijdens dit congres worden kernelementen gedeeld om de pedagogische basis te conceptualiseren, operationaliseren en positioneren.
In een samenleving die gegrepen is door sociale media, onrecht, extremisme, desinformatie en wantrouwen, lijkt een goed gesprek voeren steeds lastiger. Tegenstellingen in de samenleving lijken te groeien, maar is dit ook zo? Hoe ga je als sociaal professional om met gevoelige thema’s die makkelijk ontaarden in gepolariseerde discussies? Dit kenniscafé gaat over de dynamiek van polarisatie: wat het is, hoe het ontstaat en hoe geef je het een plek in je werk?
In een samenleving die gegrepen is door sociale media, onrecht, extremisme, desinformatie en wantrouwen, lijkt een goed gesprek voeren steeds lastiger. Tegenstellingen in de samenleving lijken te groeien, maar is dit ook zo? Hoe ga je als sociaal professional om met gevoelige thema’s die makkelijk ontaarden in gepolariseerde discussies? Dit kenniscafé gaat over de dynamiek van polarisatie: wat het is, hoe het ontstaat en hoe geef je het een plek in je werk?
EAMHID is the European Association for Mental Health in Intellectual Disability. Its purpose is to facilitate international cooperation and exchange of knowledge and experience, specifically focusing on mental health care and support for people with intellectual disabilities throughout Europe. The theme of the congress is Unleashing talent – Embracing diversity. Klik hier voor meer informatie over het programma. En bekijk hier een filmpje met meer informatie.
EAMHID is the European Association for Mental Health in Intellectual Disability. Its purpose is to facilitate international cooperation and exchange of knowledge and experience, specifically focusing on mental health care and support for people with intellectual disabilities throughout Europe. The theme of the congress is Unleashing talent – Embracing diversity. Klik hier voor meer informatie over het programma. En bekijk hier een filmpje met meer informatie.
Tijdens deze cursus staat het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. De focus ligt op individuele diagnostiek van kinderen en veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst en emotionele problemen.
Tijdens deze cursus staat het handelingsgerichte model voor het diagnosticeren centraal. Je leert het model theoretisch kennen en praktisch toepassen. Je bestudeert de verschillende fasen en past de theorie vervolgens toe in concrete voorbeelden van onderwijs en jeugdzorg. De focus ligt op individuele diagnostiek van kinderen en veel voorkomende problemen zoals taakwerkhoudingsproblemen, faalangst en emotionele problemen.
In deze cursus leer je cliënten te ondersteunen in het uiten en verwerken van emoties d.m.v. lichaamsgerichte interventies. Je krijgt vaardigheden aangereikt om cliënten te begeleiden bij het herkennen van lichamelijke signalen en je leert hoe je deze kunt inzetten in hun behandeltraject. Dit kan worden toegepast bij klachten a.g.v. trauma, spanning, pijn of angst.
In deze cursus leer je cliënten te ondersteunen in het uiten en verwerken van emoties d.m.v. lichaamsgerichte interventies. Je krijgt vaardigheden aangereikt om cliënten te begeleiden bij het herkennen van lichamelijke signalen en je leert hoe je deze kunt inzetten in hun behandeltraject. Dit kan worden toegepast bij klachten a.g.v. trauma, spanning, pijn of angst.
Herken de signalen van trauma bij mensen met een VB en bied de juiste ondersteuning. Tijdens dit congres leer je meer over: Hoe je traumatische ervaringen herkent; Hoe veerkracht vergroot kan worden; Wat de juiste begeleiding is van hechtingsproblematiek bij trauma; Praktische handvatten voor het werken aan herstel na een traumatische ervaring; en Bouwen aan veiligheid en vertrouwen met de cliënt.
Herken de signalen van trauma bij mensen met een VB en bied de juiste ondersteuning. Tijdens dit congres leer je meer over: Hoe je traumatische ervaringen herkent; Hoe veerkracht vergroot kan worden; Wat de juiste begeleiding is van hechtingsproblematiek bij trauma; Praktische handvatten voor het werken aan herstel na een traumatische ervaring; en Bouwen aan veiligheid en vertrouwen met de cliënt.
Nieuw! Handreiking zelfrapportage LVB