Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Congres Suicide & Suicidepreventie – Preventie – Interventie – Postventie
Na deze studiedag weet je meer over o.a. biologische en psychologische factoren rondom suïcidaliteit, het belang van postventie, waarom en hoe aan te sluiten bij gevoelens van wanhoop, echt contact maken met personen met suïcidale gedachtes en hoe je het gesprek kunt aangaan bij een vermoeden van suïcidaal gedrag of suïcidale gedachtes. Het ochtendprogramma biedt algemene handvatten rondom preventie, interventie en postventie. ‘s Middags zijn er interactieve verdiepingssessies over gesprekstechnieken en behandeling.
Congres Suicide & Suicidepreventie – Preventie – Interventie – Postventie
Na deze studiedag weet je meer over o.a. biologische en psychologische factoren rondom suïcidaliteit, het belang van postventie, waarom en hoe aan te sluiten bij gevoelens van wanhoop, echt contact maken met personen met suïcidale gedachtes en hoe je het gesprek kunt aangaan bij een vermoeden van suïcidaal gedrag of suïcidale gedachtes. Het ochtendprogramma biedt algemene handvatten rondom preventie, interventie en postventie. ‘s Middags zijn er interactieve verdiepingssessies over gesprekstechnieken en behandeling.
Jaarlijks Congres – ADHD in context
Het centrale thema van dit congres is de invloed van ADHD op het dagelijks leven en de rol van omgevings- en maatschappelijke factoren. Er zal o.a. worden gesproken over de kansen en risico’s van social media, het voorkomen van overdiagnostiek van ADHD bij kinderen en systemisch werken bij ADHD.
Jaarlijks Congres – ADHD in context
Het centrale thema van dit congres is de invloed van ADHD op het dagelijks leven en de rol van omgevings- en maatschappelijke factoren. Er zal o.a. worden gesproken over de kansen en risico’s van social media, het voorkomen van overdiagnostiek van ADHD bij kinderen en systemisch werken bij ADHD.
3-Daagse cursus psychiatrie VB voor de Arts VG – Psychiatrische kennis in de praktijk
Mensen met een VB hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van een psychiatrische stoornis. Artsen VG kunnen ook op dit gebied cliënten ondersteunen en behandelen. In deze cursus krijg je meer inzicht en handvatten om deze cliënten te kunnen helpen.
3-Daagse cursus psychiatrie VB voor de Arts VG – Psychiatrische kennis in de praktijk
Mensen met een VB hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van een psychiatrische stoornis. Artsen VG kunnen ook op dit gebied cliënten ondersteunen en behandelen. In deze cursus krijg je meer inzicht en handvatten om deze cliënten te kunnen helpen.
Wzd-functionaris update dag – Theoretisch én praktisch
Ben jij werkzaam als Wzd-functionaris en wil jij jouw kennis over de Wzd updaten? Volg dan deze praktische én theoretische cursusdag! In de ochtend zal een update gegeven worden van de belangrijkste wijzigingen in de Wzd. In de middag komt het beoordelen van zorgplannen en casuïstiek uit de praktijk aan de orde.
Wzd-functionaris update dag – Theoretisch én praktisch
Ben jij werkzaam als Wzd-functionaris en wil jij jouw kennis over de Wzd updaten? Volg dan deze praktische én theoretische cursusdag! In de ochtend zal een update gegeven worden van de belangrijkste wijzigingen in de Wzd. In de middag komt het beoordelen van zorgplannen en casuïstiek uit de praktijk aan de orde.
2-Daagse cursus: Psycho-educatie bij autisme – voor de begeleiding van jeugdigen
In deze cursus krijg je de kennis en tools om kinderen, jongeren met autisme en hun gezinnen te ondersteunen. Je leert hoe je informatie over autisme begrijpelijk overbrengt en hoe je praktische handvatten geeft voor het dagelijks leven.
2-Daagse cursus: Psycho-educatie bij autisme – voor de begeleiding van jeugdigen
In deze cursus krijg je de kennis en tools om kinderen, jongeren met autisme en hun gezinnen te ondersteunen. Je leert hoe je informatie over autisme begrijpelijk overbrengt en hoe je praktische handvatten geeft voor het dagelijks leven.
Congres – Crisisinterventies in de praktijk
Zeven experts bieden inzicht in het ontstaan en voorkomen van crises binnen de hulpverlening aan cliënten en patiënten, met speciale aandacht voor traumasensitief handelen bij crisisplaatsingen. Ook gaat het over effectief te werken met crisisplannen in gezinsinterventies, het versterken van communicatievaardigheden tijdens crisissituaties, het omgaan met suïcidale crises, de nazorg na crisisinterventies in bv. de jeugdzorg en GGZ, en de specifieke aanpak voor mensen met psychoses en persoonlijkheidsproblematiek.
Congres – Crisisinterventies in de praktijk
Zeven experts bieden inzicht in het ontstaan en voorkomen van crises binnen de hulpverlening aan cliënten en patiënten, met speciale aandacht voor traumasensitief handelen bij crisisplaatsingen. Ook gaat het over effectief te werken met crisisplannen in gezinsinterventies, het versterken van communicatievaardigheden tijdens crisissituaties, het omgaan met suïcidale crises, de nazorg na crisisinterventies in bv. de jeugdzorg en GGZ, en de specifieke aanpak voor mensen met psychoses en persoonlijkheidsproblematiek.
2-Daagse cursus Methodische ouderbegeleiding
Er zijn ouders die moeite hebben met het grootbrengen van hun kinderen. Na afloop van deze cursus ben je bekend met de ouderschapstheorie en het verklaringsmodel van Alice van der Pas; kun je de opvoedingsproblemen van ouders begrijpen vanuit deze ouderschapstheorie; kun je een probleemanalyse maken; kun je een vertaling maken naar concrete handvatten in de praktijk; en kun je een stagnerende ouderbegeleiding weer op gang helpen.
2-Daagse cursus Methodische ouderbegeleiding
Er zijn ouders die moeite hebben met het grootbrengen van hun kinderen. Na afloop van deze cursus ben je bekend met de ouderschapstheorie en het verklaringsmodel van Alice van der Pas; kun je de opvoedingsproblemen van ouders begrijpen vanuit deze ouderschapstheorie; kun je een probleemanalyse maken; kun je een vertaling maken naar concrete handvatten in de praktijk; en kun je een stagnerende ouderbegeleiding weer op gang helpen.
Oplossingenlab: hoe maken we zorg in onderwijstijd toekomstbestendig?
In 2025 organiseert het NJi twee bijeenkomsten over hoe onderwijs en zorg te organiseren voor kinderen met een zeer intensieve zorgvraag. Er wordt gekeken naar wat er binnen de huidige wet- en regelgeving al mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen. Samenwerking in de regio tussen scholen, gemeenten, zorgaanbieders, zorgkantoren en ouders laat namelijk zien dat dit kan en veel voordelen oplevert. Wat zijn de bereikte resultaten tot nu toe en hoe kan in de regionale samenwerking gezorgd worden voor continuïteit en borging?
Oplossingenlab: hoe maken we zorg in onderwijstijd toekomstbestendig?
In 2025 organiseert het NJi twee bijeenkomsten over hoe onderwijs en zorg te organiseren voor kinderen met een zeer intensieve zorgvraag. Er wordt gekeken naar wat er binnen de huidige wet- en regelgeving al mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen. Samenwerking in de regio tussen scholen, gemeenten, zorgaanbieders, zorgkantoren en ouders laat namelijk zien dat dit kan en veel voordelen oplevert. Wat zijn de bereikte resultaten tot nu toe en hoe kan in de regionale samenwerking gezorgd worden voor continuïteit en borging?
Webinar: De mens achter de professional-Ontdek de kracht van mensgericht werken
In de jeugdzorg en het sociaal domein is het perspectief van ouders en kinderen leidend. Die werkhouding vraagt veel van de professionals in een team. Maar in het team zelf moet ook mensgericht worden gewerkt. Hoe zorg je dat in een team goed wordt samengewerkt, verbinding ontstaat en de mens ‘achter’ de professional wordt gezien? Hoe bouw je een team waarin mensgericht werken de kern is? Dit staat centraal tijdens dit webinar.
Webinar: De mens achter de professional-Ontdek de kracht van mensgericht werken
In de jeugdzorg en het sociaal domein is het perspectief van ouders en kinderen leidend. Die werkhouding vraagt veel van de professionals in een team. Maar in het team zelf moet ook mensgericht worden gewerkt. Hoe zorg je dat in een team goed wordt samengewerkt, verbinding ontstaat en de mens ‘achter’ de professional wordt gezien? Hoe bouw je een team waarin mensgericht werken de kern is? Dit staat centraal tijdens dit webinar.