Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Intercultureel werken in de zorg voor mensen met VB of psychiatrische problemen
Deze dag leer je over andere culturen, en dan vooral over hoe je middels een transculturele houding en interculturele competenties de culturele bagage van de ander kan leren kennen. En daarvoor is het allereerst van belang kennis te hebben van je eigen culturele bagage. Op die manier word je bewust van wat er kan gebeuren in de dialoog, kun je blijven wisselen van perspectief en blijft die dialoog in beweging en kun je komen tot een meer afgestemde en zinvolle hulpverlening. Aan bod kom o.a. beschermjassen, topoi methode, cultureel interview.
Intercultureel werken in de zorg voor mensen met VB of psychiatrische problemen
Deze dag leer je over andere culturen, en dan vooral over hoe je middels een transculturele houding en interculturele competenties de culturele bagage van de ander kan leren kennen. En daarvoor is het allereerst van belang kennis te hebben van je eigen culturele bagage. Op die manier word je bewust van wat er kan gebeuren in de dialoog, kun je blijven wisselen van perspectief en blijft die dialoog in beweging en kun je komen tot een meer afgestemde en zinvolle hulpverlening. Aan bod kom o.a. beschermjassen, topoi methode, cultureel interview.
3-Daagse cursus Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe begeleid of behandel je mensen met een VB en een ASS? Hoe begrijp en communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? Hoe bied je de juiste zorg en begeleiding? Op o.a. deze vragen vind je in deze cursus antwoorden.
3-Daagse cursus Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe begeleid of behandel je mensen met een VB en een ASS? Hoe begrijp en communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? Hoe bied je de juiste zorg en begeleiding? Op o.a. deze vragen vind je in deze cursus antwoorden.
Online Masterclass – Praten met ouders over onveiligheid thuis
Hulpverleners en leerkrachten kunnen twijfelen over de juiste aanpak in het communiceren met ouders bij (een vermoeden van) kindermishandeling, huiselijk geweld of andere vormen van onveiligheid thuis. Het voeren van deze gesprekken vereisen veel empathie, professionaliteit en een goede voorbereiding, om ouders op een ondersteunende en respectvolle manier te benaderen. Expert José Koster biedt hiervoor waardevolle handreikingen.
Online Masterclass – Praten met ouders over onveiligheid thuis
Hulpverleners en leerkrachten kunnen twijfelen over de juiste aanpak in het communiceren met ouders bij (een vermoeden van) kindermishandeling, huiselijk geweld of andere vormen van onveiligheid thuis. Het voeren van deze gesprekken vereisen veel empathie, professionaliteit en een goede voorbereiding, om ouders op een ondersteunende en respectvolle manier te benaderen. Expert José Koster biedt hiervoor waardevolle handreikingen.
Jaarlijks Congres – Angst bij kinderen en jongeren
Tijdens dit congres bespreken experts wat er bekend is over de behandeling en innovaties bij angst, dwang en tics en waarom een neurobiologische benadering van angst van belang is. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan hoe hulpverleners kunnen omgaan met eigen stressfactoren tijdens de begeleiding en behandeling van angstproblematiek. Ook wordt o.a. besproken hoe geweldloos verzet kan worden ingezet bij primaire gedragsproblematiek bij jongeren met een LVB, waaronder angst en externaliserend gedrag.
Jaarlijks Congres – Angst bij kinderen en jongeren
Tijdens dit congres bespreken experts wat er bekend is over de behandeling en innovaties bij angst, dwang en tics en waarom een neurobiologische benadering van angst van belang is. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan hoe hulpverleners kunnen omgaan met eigen stressfactoren tijdens de begeleiding en behandeling van angstproblematiek. Ook wordt o.a. besproken hoe geweldloos verzet kan worden ingezet bij primaire gedragsproblematiek bij jongeren met een LVB, waaronder angst en externaliserend gedrag.
Jaarlijks Congres – LVB – editie 2025
Dit congres over LVB staat dit keer in het teken van de signalering, behandeling en begeleiding van psychische problematiek bij mensen met een LVB. Mensen met een LVB zijn extra gevoelig voor psychische problemen. Dit omvat gedrags- en agressieproblemen, angstproblematiek, depressie, persoonlijkheidsstoornissen, schizofrenie en psychoses. Sprekers delen hun inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en uit de praktijk en vertalen die naar de praktijk.
Jaarlijks Congres – LVB – editie 2025
Dit congres over LVB staat dit keer in het teken van de signalering, behandeling en begeleiding van psychische problematiek bij mensen met een LVB. Mensen met een LVB zijn extra gevoelig voor psychische problemen. Dit omvat gedrags- en agressieproblemen, angstproblematiek, depressie, persoonlijkheidsstoornissen, schizofrenie en psychoses. Sprekers delen hun inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en uit de praktijk en vertalen die naar de praktijk.
Netwerkbijeenkomst VGN: Allemaal digitaal?! Een lerend perspectief
Tijdens deze editie van de jaarlijkse uitwisselbijeenkomst van kennismanagers uit de gehandicaptenzorg en leden van het netwerk ‘levenlang ontwikkelen’ wordt ingezoomd op digitaal vakmanschap en werkplekleren. Beide staan ten dienste van een betekenisvol leven en onbeperkt meedoen van mensen met beperkingen. Het faciliteren van leren is daarin cruciaal.
Netwerkbijeenkomst VGN: Allemaal digitaal?! Een lerend perspectief
Tijdens deze editie van de jaarlijkse uitwisselbijeenkomst van kennismanagers uit de gehandicaptenzorg en leden van het netwerk ‘levenlang ontwikkelen’ wordt ingezoomd op digitaal vakmanschap en werkplekleren. Beide staan ten dienste van een betekenisvol leven en onbeperkt meedoen van mensen met beperkingen. Het faciliteren van leren is daarin cruciaal.
Webinar – Signaleren en bespreken van vermoedens van seksueel misbruik
In dit webinar bespreken experts de emotionele en psychologische gevolgen van seksueel misbruik en hoe professionals hierbij ondersteuning kunnen bieden. Hoe voer je veilig en ondersteunend gesprekken met kinderen bij een vermoeden van seksueel misbruik en hoe communiceer je empathisch en helder met ouders? En het gaat over gehechtheidsinterventies .
Webinar – Signaleren en bespreken van vermoedens van seksueel misbruik
In dit webinar bespreken experts de emotionele en psychologische gevolgen van seksueel misbruik en hoe professionals hierbij ondersteuning kunnen bieden. Hoe voer je veilig en ondersteunend gesprekken met kinderen bij een vermoeden van seksueel misbruik en hoe communiceer je empathisch en helder met ouders? En het gaat over gehechtheidsinterventies .
Seminar Wapens en Jongeren
De zorgen over wapenbezit en incidenten met wapens onder jongeren zijn nog niet voorbij. Daar moeten we met elkaar hard aan blijven werken. Alleen samen kunnen we voldoende verschil maken om jongeren te behoeden voor dader- en slachtofferschap.
Seminar Wapens en Jongeren
De zorgen over wapenbezit en incidenten met wapens onder jongeren zijn nog niet voorbij. Daar moeten we met elkaar hard aan blijven werken. Alleen samen kunnen we voldoende verschil maken om jongeren te behoeden voor dader- en slachtofferschap.
Emotionele ontwikkeling en het coachen van teams
Hoe vertaal je na een afname de uitkomsten van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling in een adequate ondersteuning? Hoe neem je teams daarin mee? Welke methode en kaders kun je daarbij inzetten? Tijdens deze studiedag reiken de docenten je handvatten, methoden en ervaringen aan om teams mee te nemen en te coachen in “de emotionele ontwikkeling”.
Emotionele ontwikkeling en het coachen van teams
Hoe vertaal je na een afname de uitkomsten van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling in een adequate ondersteuning? Hoe neem je teams daarin mee? Welke methode en kaders kun je daarbij inzetten? Tijdens deze studiedag reiken de docenten je handvatten, methoden en ervaringen aan om teams mee te nemen en te coachen in “de emotionele ontwikkeling”.