Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Webinar: Assessment en diagnostiek van GGz-problemen bij mensen met een VB
In dit webinar gaat Filip Morisse in op recente ontwikkelingen rond de assessment en diagnostiek van een VB én bijkomende psychi(atri)sche problemen bij personen met een VB.
Webinar: Assessment en diagnostiek van GGz-problemen bij mensen met een VB
In dit webinar gaat Filip Morisse in op recente ontwikkelingen rond de assessment en diagnostiek van een VB én bijkomende psychi(atri)sche problemen bij personen met een VB.
Nieuwjaarsbijeenkomst: De balans van tien jaar decentralisaties
Tien jaar geleden, op 1 januari 2015, werden gemeenten verantwoordelijk voor de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet. Hoe heeft deze ingrijpende verbouwing van de verzorgingsstaat uitgepakt? En: welke conclusies kunnen we hieruit trekken voor de het vervolg? Deze vragen staan centraal tijdens deze nieuwjaarsbijeenkomst van Movisie.
Nieuwjaarsbijeenkomst: De balans van tien jaar decentralisaties
Tien jaar geleden, op 1 januari 2015, werden gemeenten verantwoordelijk voor de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet. Hoe heeft deze ingrijpende verbouwing van de verzorgingsstaat uitgepakt? En: welke conclusies kunnen we hieruit trekken voor de het vervolg? Deze vragen staan centraal tijdens deze nieuwjaarsbijeenkomst van Movisie.
Palliatieve zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Mensen met een verstandelijke beperking kunnen ook ongeneeslijk ziek worden, chronische aandoeningen krijgen, oud worden en kwetsbaar zijn. Zorgverleners kunnen dus voor de vraag om palliatieve zorg komen te staan. Op deze studiedag kun je handvatten ontdekken of uitbouwen, om in je dagelijkse praktijk goede, passende palliatieve zorg te verlenen.
Palliatieve zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
Mensen met een verstandelijke beperking kunnen ook ongeneeslijk ziek worden, chronische aandoeningen krijgen, oud worden en kwetsbaar zijn. Zorgverleners kunnen dus voor de vraag om palliatieve zorg komen te staan. Op deze studiedag kun je handvatten ontdekken of uitbouwen, om in je dagelijkse praktijk goede, passende palliatieve zorg te verlenen.
Congres – Crisisinterventies in de praktijk
Zeven experts bieden inzicht in het ontstaan en voorkomen van crises binnen de hulpverle-ning aan cliënten en patiënten, met speciale aandacht voor traumasensitief handelen bij crisisplaatsingen. Ook gaat het over effectief te werken met crisisplannen in gezinsinterventies, het versterken van communicatievaardigheden tijdens crisissituaties, het omgaan met suïcidale crises, de nazorg na crisisinterventies in bv. de jeugdzorg en GGZ, en de specifieke aanpak voor mensen met psychoses en persoonlijkheidsproblematiek.
Congres – Crisisinterventies in de praktijk
Zeven experts bieden inzicht in het ontstaan en voorkomen van crises binnen de hulpverle-ning aan cliënten en patiënten, met speciale aandacht voor traumasensitief handelen bij crisisplaatsingen. Ook gaat het over effectief te werken met crisisplannen in gezinsinterventies, het versterken van communicatievaardigheden tijdens crisissituaties, het omgaan met suïcidale crises, de nazorg na crisisinterventies in bv. de jeugdzorg en GGZ, en de specifieke aanpak voor mensen met psychoses en persoonlijkheidsproblematiek.
Masterclass kennismanagement in de zorg (VGN)
4 dagen: 6 en 7 maart 2025 en 1 en 23 april 2025
Wil jij ervoor zorgen dat kennis in jouw organisatie sterker ingezet wordt? Geef je dan op voor de VGN-masterclass ‘Kennismanagement in de zorg’. In vier bijeenkomsten leer je alles over actuele theorie en instrumenten én werk je onder begeleiding aan je eigen praktijkcasus. Deze masterclass is voor VGN-leden, maar in overleg is deelname ook mogelijk voor niet-leden.
Masterclass kennismanagement in de zorg (VGN)
4 dagen: 6 en 7 maart 2025 en 1 en 23 april 2025
Wil jij ervoor zorgen dat kennis in jouw organisatie sterker ingezet wordt? Geef je dan op voor de VGN-masterclass ‘Kennismanagement in de zorg’. In vier bijeenkomsten leer je alles over actuele theorie en instrumenten én werk je onder begeleiding aan je eigen praktijkcasus. Deze masterclass is voor VGN-leden, maar in overleg is deelname ook mogelijk voor niet-leden.
Intercultureel werken in de zorg voor mensen met VB of psychiatrische problemen
Deze dag leer je over andere culturen, en dan vooral over hoe je middels een transculturele houding en interculturele competenties de culturele bagage van de ander kan leren kennen. En daarvoor is het allereerst van belang kennis te hebben van je eigen culturele bagage. Op die manier word je bewust van wat er kan gebeuren in de dialoog, kun je blijven wisselen van perspectief en blijft die dialoog in beweging en kun je komen tot een meer afgestemde en zinvolle hulpverlening. Aan bod kom o.a. beschermjassen, topoi methode, cultureel interview.
Intercultureel werken in de zorg voor mensen met VB of psychiatrische problemen
Deze dag leer je over andere culturen, en dan vooral over hoe je middels een transculturele houding en interculturele competenties de culturele bagage van de ander kan leren kennen. En daarvoor is het allereerst van belang kennis te hebben van je eigen culturele bagage. Op die manier word je bewust van wat er kan gebeuren in de dialoog, kun je blijven wisselen van perspectief en blijft die dialoog in beweging en kun je komen tot een meer afgestemde en zinvolle hulpverlening. Aan bod kom o.a. beschermjassen, topoi methode, cultureel interview.
3-Daagse cursus Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe begeleid of behandel je mensen met een VB en een ASS? Hoe begrijp en communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? Hoe bied je de juiste zorg en begeleiding? Op o.a. deze vragen vind je in deze cursus antwoorden.
3-Daagse cursus Autisme bij mensen met een verstandelijke beperking
Hoe begeleid of behandel je mensen met een VB en een ASS? Hoe begrijp en communiceer je met hen? Ook als ze zelf niet-verbaal zijn. Hoe maak je contact? Hoe sluit je aan bij hun sensorische informatieverwerking? Hoe bied je de juiste zorg en begeleiding? Op o.a. deze vragen vind je in deze cursus antwoorden.
Online Masterclass – Praten met ouders over onveiligheid thuis
Hulpverleners en leerkrachten kunnen twijfelen over de juiste aanpak in het communiceren met ouders bij (een vermoeden van) kindermishandeling, huiselijk geweld of andere vormen van onveiligheid thuis. Het voeren van deze gesprekken vereisen veel empathie, professionaliteit en een goede voorbereiding, om ouders op een ondersteunende en respectvolle manier te benaderen. Expert José Koster biedt hiervoor waardevolle handreikingen.
Online Masterclass – Praten met ouders over onveiligheid thuis
Hulpverleners en leerkrachten kunnen twijfelen over de juiste aanpak in het communiceren met ouders bij (een vermoeden van) kindermishandeling, huiselijk geweld of andere vormen van onveiligheid thuis. Het voeren van deze gesprekken vereisen veel empathie, professionaliteit en een goede voorbereiding, om ouders op een ondersteunende en respectvolle manier te benaderen. Expert José Koster biedt hiervoor waardevolle handreikingen.
Jaarlijks Congres – Angst bij kinderen en jongeren
Tijdens dit congres bespreken experts wat er bekend is over de behandeling en innovaties bij angst, dwang en tics en waarom een neurobiologische benadering van angst van belang is. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan hoe hulpverleners kunnen omgaan met eigen stressfactoren tijdens de begeleiding en behandeling van angstproblematiek. Ook wordt o.a. besproken hoe geweldloos verzet kan worden ingezet bij primaire gedragsproblematiek bij jongeren met een LVB, waaronder angst en externaliserend gedrag.
Jaarlijks Congres – Angst bij kinderen en jongeren
Tijdens dit congres bespreken experts wat er bekend is over de behandeling en innovaties bij angst, dwang en tics en waarom een neurobiologische benadering van angst van belang is. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan hoe hulpverleners kunnen omgaan met eigen stressfactoren tijdens de begeleiding en behandeling van angstproblematiek. Ook wordt o.a. besproken hoe geweldloos verzet kan worden ingezet bij primaire gedragsproblematiek bij jongeren met een LVB, waaronder angst en externaliserend gedrag.