Agenda
Congressen, studiedagen, webinars op het gebied van LVB
De informatie op deze pagina wordt verzameld op basis van diverse nieuwsbrieven en sites. Het Landelijk Kenniscentrum LVB is niet verantwoordelijk voor de actualiteit en juistheid van de informatie in deze agenda.
Studiedag over wat wel/niet te doen bij ASS, VB en heftig probleemgedrag
Op deze studiedag focust de docent op het moment dat een leerling of bewoner door het lint gaat en heftig probleemgedrag vertoont. Wat kan je op zo’n moment doen? En wat beter niet om het niet nog erger te maken? De docent belicht hierbij de co-regulatie en zelfregulatie, het ontmijnen van een situatie, afzondering of niet, hoe omgaan met de omgeving, hoe coherent en efficiënt te blijven binnen een team, straffen of gevolgen geven.
Studiedag over wat wel/niet te doen bij ASS, VB en heftig probleemgedrag
Op deze studiedag focust de docent op het moment dat een leerling of bewoner door het lint gaat en heftig probleemgedrag vertoont. Wat kan je op zo’n moment doen? En wat beter niet om het niet nog erger te maken? De docent belicht hierbij de co-regulatie en zelfregulatie, het ontmijnen van een situatie, afzondering of niet, hoe omgaan met de omgeving, hoe coherent en efficiënt te blijven binnen een team, straffen of gevolgen geven.
Congres Suicide & Suicidepreventie – Preventie – Interventie – Postventie
Na deze studiedag weet je meer over o.a. biologische en psychologische factoren rondom suïcidaliteit, het belang van postventie, waarom en hoe aan te sluiten bij gevoelens van wanhoop, echt contact maken met personen met suïcidale gedachtes en hoe je het gesprek kunt aangaan bij een vermoeden van suïcidaal gedrag of suïcidale gedachtes. Het ochtendprogramma biedt algemene handvatten rondom preventie, interventie en postventie. ‘s Middags zijn er interactieve verdiepingssessies over gesprekstechnieken en behandeling.
Congres Suicide & Suicidepreventie – Preventie – Interventie – Postventie
Na deze studiedag weet je meer over o.a. biologische en psychologische factoren rondom suïcidaliteit, het belang van postventie, waarom en hoe aan te sluiten bij gevoelens van wanhoop, echt contact maken met personen met suïcidale gedachtes en hoe je het gesprek kunt aangaan bij een vermoeden van suïcidaal gedrag of suïcidale gedachtes. Het ochtendprogramma biedt algemene handvatten rondom preventie, interventie en postventie. ‘s Middags zijn er interactieve verdiepingssessies over gesprekstechnieken en behandeling.
Masterclass over aandacht voor zingeving in de begeleiding bij jongeren
Deze masterclass biedt inzicht in unieke manieren hoe zingeving speelt bij jongeren – én biedt praktische voorbeelden en handvatten om hen te helpen zoeken naar betekenis en richting. Je leert hoe je jongeren (12-18 jaar) kunt ondersteunen met het ontwikkelen van een innerlijk kompas, en wat jij daarvan van jongeren kunt leren.
Masterclass over aandacht voor zingeving in de begeleiding bij jongeren
Deze masterclass biedt inzicht in unieke manieren hoe zingeving speelt bij jongeren – én biedt praktische voorbeelden en handvatten om hen te helpen zoeken naar betekenis en richting. Je leert hoe je jongeren (12-18 jaar) kunt ondersteunen met het ontwikkelen van een innerlijk kompas, en wat jij daarvan van jongeren kunt leren.
3-Daagse cursus Trauma, hechting en lvb
Van 8 november 2024 t/m 13 december 2024.
De prevalentie van trauma en PTSS bij cliënten met een LVB is significant hoger dan bij cliënten zonder een LVB. In deze postacademische nascholing wordt uitgebreid stilgestaan bij diagnostiek van trauma bij cliënten met een LVB aan de hand van DITS-LVB en wordt verder ingegaan op vragen als: hoe breng je in diagnostiek onderscheid en nuance aan? Op welke manier zet je behandeling in? En welke rol spelen onderliggende hechtingsproblemen bij de (bemoeilijking) van de behandeling van trauma?
3-Daagse cursus Trauma, hechting en lvb
Van 8 november 2024 t/m 13 december 2024.
De prevalentie van trauma en PTSS bij cliënten met een LVB is significant hoger dan bij cliënten zonder een LVB. In deze postacademische nascholing wordt uitgebreid stilgestaan bij diagnostiek van trauma bij cliënten met een LVB aan de hand van DITS-LVB en wordt verder ingegaan op vragen als: hoe breng je in diagnostiek onderscheid en nuance aan? Op welke manier zet je behandeling in? En welke rol spelen onderliggende hechtingsproblemen bij de (bemoeilijking) van de behandeling van trauma?
6-Daagse Online cursus Begeleiden van mensen met autisme
Deze cursus is gericht op het begrijpen van autismespectrumstoornissen en het gedrag dat daaruit voortkomt. Deze inzichten vormen de basis om interventies en communicatietechnieken te leren die je kunt inzetten bij de begeleiding en behandeling van jeugdigen met autisme en hun ouders.
6-Daagse Online cursus Begeleiden van mensen met autisme
Deze cursus is gericht op het begrijpen van autismespectrumstoornissen en het gedrag dat daaruit voortkomt. Deze inzichten vormen de basis om interventies en communicatietechnieken te leren die je kunt inzetten bij de begeleiding en behandeling van jeugdigen met autisme en hun ouders.
Het ABCDate Meezingfeest voor mensen met een LVB
ABCDate en ABCMaatje organiseren een meezingfeest! Op dit feest treedt de ABCDate Band op. In deze nieuwe rockband spelen mensen met een verstandelijke beperking bekende liedjes die je lekker kunt meezingen. Er is ook een DJ die de beste dansnummers draait, of ze nu oude hits zijn of moderne muziek. Als kers op de taart is er een echte volkszanger. Hij zingt bekende Nederlandse meezingers die iedereen kent. Aanmelden via deze link.
Het ABCDate Meezingfeest voor mensen met een LVB
ABCDate en ABCMaatje organiseren een meezingfeest! Op dit feest treedt de ABCDate Band op. In deze nieuwe rockband spelen mensen met een verstandelijke beperking bekende liedjes die je lekker kunt meezingen. Er is ook een DJ die de beste dansnummers draait, of ze nu oude hits zijn of moderne muziek. Als kers op de taart is er een echte volkszanger. Hij zingt bekende Nederlandse meezingers die iedereen kent. Aanmelden via deze link.
Training LVB en grensoverschrijdend gedrag
Deze training gaat over het herkennen van diverse vormen van grensoverschrijdend gedrag; het tijdig identificeren van signalen daarvan en de impact ervan op cliënten begrijpen; het empathisch en effectief reageren op deze signalen; en over het herkennen van de invloed van je eigen (non-verbale) communicatie en hoe hiermee om te gaan in situaties van spanning.
Training LVB en grensoverschrijdend gedrag
Deze training gaat over het herkennen van diverse vormen van grensoverschrijdend gedrag; het tijdig identificeren van signalen daarvan en de impact ervan op cliënten begrijpen; het empathisch en effectief reageren op deze signalen; en over het herkennen van de invloed van je eigen (non-verbale) communicatie en hoe hiermee om te gaan in situaties van spanning.
Cursus Executieve functies (EF) bij kinderen en jeugdigen
In deze post-academische cursus wordt ingegaan op de verschillende EF zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. Wat is bekend over de ontwikkeling van EF? Hoe zie je die EF terug in gedrag van kinderen en jongeren (en onszelf)? Hoe begeleiden we kinderen en jongeren zo dat ze zich én competent voelen én dat ze hun EF optimaal kunnen ontwikkelen? Ook wordt ingegaan op het in kaart brengen van EF, de mogelijkheden om EF te trainen, de rol van volgehouden aandacht, emotieregulatie en planningsvaardigheden.
Deze 2-daagse cursus is op 26 november en 10 december 2024.
Cursus Executieve functies (EF) bij kinderen en jeugdigen
In deze post-academische cursus wordt ingegaan op de verschillende EF zoals werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. Wat is bekend over de ontwikkeling van EF? Hoe zie je die EF terug in gedrag van kinderen en jongeren (en onszelf)? Hoe begeleiden we kinderen en jongeren zo dat ze zich én competent voelen én dat ze hun EF optimaal kunnen ontwikkelen? Ook wordt ingegaan op het in kaart brengen van EF, de mogelijkheden om EF te trainen, de rol van volgehouden aandacht, emotieregulatie en planningsvaardigheden.
Deze 2-daagse cursus is op 26 november en 10 december 2024.
Emotionele ontwikkeling en het coachen van teams
Hoe vertaal je na een afname de uitkomsten van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling in een adequate ondersteuning? Hoe neem je teams daarin mee? Welke methode en kaders kun je daarbij inzetten? Tijdens deze studiedag reiken de docenten je handvatten, methoden en ervaringen aan om teams mee te nemen en te coachen in “de emotionele ontwikkeling”.
Emotionele ontwikkeling en het coachen van teams
Hoe vertaal je na een afname de uitkomsten van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling in een adequate ondersteuning? Hoe neem je teams daarin mee? Welke methode en kaders kun je daarbij inzetten? Tijdens deze studiedag reiken de docenten je handvatten, methoden en ervaringen aan om teams mee te nemen en te coachen in “de emotionele ontwikkeling”.